In 1973, het jaar van de legendarische boksgevechten van Mohammed Ali, die 's nachts live op de televisie werden uitgezonden en waar menigeen graag vroeg voor opstond, worden Henk Lubben en Dick Zwiers besmet met "het boksvirus".

joe frazier ali

Henk woont in Appingedam en richt samen met Dick de kelderruimte van zijn woning in als trainingshonk.

Of de buurtbewoners hier toen blij mee waren is onbekend gebleven. Hier, in Appingedam warempel, wordt de basis gelegd voor de Boksvereniging Delfzijl en worden de bokshandschoenen voor het eerst aangetrokken door beiden. Zij weten meer mensen warm te krijgen voor de bokssport en besluiten  om de bokssport in het Eemsmondgebied te gaan introduceren. In het verleden bestond er in Delfzijl een boksvereniging, doch deze was wegens een te geringe belangstelling al jaren niet meer actief.
Samen bezochten ze eerst nog enkele boksscholen in Groningen, waaronder Abelsma. Ook hebben ze wedstrijden bezocht in Veendam bij de inmiddels ter ziele gegane vereniging Vebo.
Henk en Dick kwamen vervolgens in contact met Henk Waasdorp, eigenaar van de gelijknamige sportschool in Delfzijl, toen gevestigd in de Betelgeuzestraat.

waasdorp betelgeuzestraat 9 delfzijl

Deze stelde zijn sportschool ter beschikking en trok oud-bokser Wim Gerlach (7-voudig Ned.Kampioen en deelnemer aan de Olympische Spelen van 1960 en 1964) aan als instructeur.

wim gerlach

Het recreatieboksen was, wat deelnemersaantal betrof, een succes, mede door de gezellige sfeer voor en na de training, echter het wedstrijdelement ontbrak. Bij sportschool Waasdorp blijven had geen zin, want dan moest Waasdorp zo’n investering in zijn sportschool doen om deze voor de wedstrijdsport in te richten (boksring plaatsen, trainingsvloer aanpassen etc,etc.) hetgeen niet te doen was. Daarop werd besloten zelf een vereniging op te richten en op  1 mei 1974 werd de Boksvereniging Delfzijl opgericht, met als instructeur/trainer de reeds eerder genoemde Wim Gerlach. De trainingen vonden in het begin plaats op verschillende lokaties, zoals het Borgshof (Farmsum), in gymzaal van de singelschool (nu cafe " 't Lokaal") en in gymzaal Vlambouw.

wimgerlach training
In maart 1975 werd er door de vereniging voor het eerst meegedaan aan de Noordelijke Districts Kampioenschappen. Van de 6 afgevaardigde boksers werden er twee Noordelijk kampioen, t.w. Henk Lubben en Teake Roukema. In de jaren daarna zouden er nog vele kampioenen volgen.

Op 15 november 1975 werd het ons eerste boksgala georganiseerd in de Olympiahal in Delfzijl met o.a. de Delfzijlster boksers Dick Zwiers, Koert Landman en Teake Roukema.

henkdickkoert

Herkent U ze? Henk Lubben, Dick Zwiers en Koert Landman.

Zij staan namelijk op deze foto. Ook staan er nog enkele prominenten op: Jan Bakker, Wim Gerlach, Jantje vd Zee, Willy Kregel en Henk Toxopeus.

Sinds het seizoen 1977/1978 wordt er getraind in Sporthal “de Ringen” in Delfzijl, welke uitermate geschikt is, doordat de trainingsring snel opgebouwd kan worden en er voldoende voorzieningen zijn om bokszakken en boksballen op te hangen. Mede door de prettige samenwerking met de sporthal - en kantine -beheerders  is het voor de vereniging al meer dan 38 jaar uitermate prettig vertoeven in deze sporthal en is het een echte thuishaven geworden.

groepsfoto 1977Groepsfoto 1975/1976 (??) . In ieder geval met Derk Jansen -bovenste rij 3e van rechts-, Taeke Roukema -bovenste rij 4e van rechts- en Dick Zwiers -bovenste rij 2e van rechts-

In de loop der jaren zijn de volgende boksers bij onze vereniging A-klasser geworden (in alfabetische volgorde):
Eloy Conquet, Johan Franke, Chris Gerbers, Jan Hartlief, Mchitar Harutunjan, Hussein Inci, Delano James, Thijs Koops, Jesse de Lange, Henk Meijerhof, Arthur Oharjan, Taeke Roukema, Taco Santing, Richard Steutel, Adem Toptas, Reggie Touw en Dick Zwiers

Chris Gerbers, Mchitar Harutunjan, Jesse de Lange, Arthur Oharjan, Wendel Roche en Reggie Touw zijn allen Nederlands kampioen geweest. Eloy Conquet heeft als enige Delfzijlster bokser de overstap naar de professionals gemaakt.

Verder zijn andere boksers als A-klassers voor onze vereniging uitgegekomen, zoals de broers Terry en Barry Veldkamp en Wendel Roche.

groep 2003

-groepsfoto najaar 2003 na afloop training met o.a. Mchitar en Wendel, die net hun titel Nederlands kampioen behaald hadden-. Op deze foto staan 7 wedstrijdboksers, die toen actief waren voor de Boksvereniging Delfzijl namelijk Chris, Kenan, Whalid, Thomas, Arthur, Mchitar en Wendel.

Mei 2014:
Op 1 mei 2014  bestond de Boksvereniging Delfzijl 40 jaar, dus "40 Years Boxing at Sea". Dit hebben wij op zaterdag 17 mei 2014 gevierd met de organisatie van een boksgala in de Evenementenhal in Delfzijl, waar wij de Nederlandse Boksamateurtop (Windmillteam) het opnam tegen Duitse top amateurboksers en waar onze eigen wedstrijdboksers uiteraard ook in de ring verschenen. Het was weer een heerlijk avondje boksen in een vertrouwde gezellige Evenementenhal, waar wij vele bekenden, boksers, ex-boksers, ons erelid Bert ten Brink  en zijn echtgenote Janna, sponsoren, vrienden en de voorzitter van de Nederlandse Boksbond  Boris van der Vorst  mochten begroeten.

boksen delfzijl 2014

Henk en Dick zijn nu, in 2019, nog steeds actief bij de boksvereniging Delfzijl, Dick als hoofdtrainer, Henk als secretaris. Bovendien maken (de oud boksers van de BV Delfzijl) Derk Jansen (penningmeester), Koert Landman (lid) en Luco Vos (voorzitter) al jarenlang deel uit van het bestuur van de vereniging.

Contactinformatie

BOKS VERENIGING DELFZIJL